تحقق سبک زندگي اسلامي راهبرد مقابله با فرهنگ غرب
سبک زندگی اسلامی

تحقق الگوي سبک زندگي اسلامي راهکاري موثر وکارآمد براي مقابله با ارزشهاي غرب در جوامع مختلف اسلامي و به ويژه در ايران است . رهبر معظم انقلاب با طرح اين موضوع در اين زمينه فرمودند : "راهبرد مقابله با هجمه فرهنگ غرب، الگوي ايراني اسلامي است" .
در حقيقت الگوهاي اسلامي با توجه به فرهنگ‌هاي خاص ملت‌ها يک جنبه بومي نيز پيدا مي‌کنند .مکتب اسلام از آغاز زندگي انسان و بعد از آن دستوراتي داده تا سلامت، رفاه و آرامش براي انسان در اين دنيا به ارمغان بياورد و همچنين فرد بتواند با بندگي خداوند در جهان آخرت سعادت خود را رقم زند.
اسلام در جنبه فردي زندگي انسان مانند مسکن، خوراک، پوشاک، مراقبت در ازدواج، زمان‌هاي کارکردن و وقت‌هاي فراغت رهنمود دارد . بزرگان ديني ما ائمه(ع) توصيه‌هايي در اين زمينه ها فرموده‌اند. لذا زندگي به سبک اسلامي بايد در تمام بخش‌هاي مختلف زندگي جاري و حاکم شود. نهادهاي فرهنگ‌ساز بايد سبک زندگي اسلامي،  معارف اسلام و فرهنگ ايراني را با يکديگر در نظر بگيرند
با توجه به فرهنگ‌ها و عادت مختلفي که در کشور وجود دارد، برخي از اين ويژگي‌ها از نظر اسلام پذيرفتني بوده است و نه فقط نکوهش نشده بلکه آن امر مستحب و پسنديده دانسته شده است. فرهنگ اسلامي ما فرهنگي به هم تنيده و ريشه‌دار است، سبک زندگي خانواده‌هاي ايراني و مسلمان تأثيرگرفته از فرهنگ ايراني مانند صله‌ رحم، مهمان‌پذيري و مهمان‌دوستي است.
مسؤولاني که  در جامعه نسبت به  سبک و الگوي زندگي ديني طرح دارند، بايد معارف اسلام و فرهنگ ايراني را با هم در نظر بگيرند و يک الگوي ايراني اسلامي طراحي کنند .  زيرا دشمن الگوهاي صحيح زندگي ايراني اسلامي را هدف قرار گرفته است .
پيش از انقلاب اسلامي به دليل هجوم فرهنگ غرب و سلطه مستقيم آن بر جامعه ايراني ،  مردم  از سبک زندگي اسلامي دور شده بودند. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، غرب از طريق رسانه‌ها در شکل‌هاي جديد و تازه در قالب تهاجم فرهنگي به دنبال تغيير الگوي ايراني اسلامي بوده است.آنها الگوهاي صحيح زندگي ايراني اسلامي را هدف قرار داده بودند.
شاخصه هايي مانند صفا، سادگي، صميميت، مهرورزي، ساده‌زيستي، قناعت، آرامش روحي، معنويت‌گرايي، آرمان‌خواهي و سلحشوري از ويژگي‌هاي سبک زندگي اسلامي مي باشد که دشمن درصدد تغيير اين الگوها بوده است. لذا وظيفه ما است که  با حفظ و تقويت اين الگوهاي اسلامي  که براي جنبه‌هاي مختلف زندگي انسان برنامه‌ريزي کرده است . در اجراي آن کوشا باشيم  ونسل هاي آينده سرزمين خود را در مقابل هجوم ارزشهاي غربي بخصوص در برابر فرهنگ مصرف‌گرايي و استفاده از کالاهاي غربي مصون سازي کنيم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 21:53 توسط فتحی|



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت